Röster om…

 

 

”…om man med ”Le Carré-stil” menar omsorg om ordval och öga för detaljer, så lever Larsmo väl upp till jämförelsen. Han fångar tidsfärgen från krigsårens Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet med hela precisionen hos bleknade färgfotografier från den tiden.”
Nils Schwarz, Dagens Nyheter

 

”Detta här är en berättelse i John LeCarréstil som handlar om spioneri och Sveriges ställning under andra världskriget. Det är en fantastiskt fin tidsskildring, man känner gengaslukten, man känner smaken av surrogatkaffe… den är väldigt, väldigt läsvärd den här romanen.”
Yukiko Duke i Sveriges Televisions ”Gomorron”. (Betyg fyra böcker av fem.)

 

”I det här fallet är jämförelsen närmast snål mot Larsmo. Det var visserligen länge sedan jag läste LeCarré, men jag kan inte minnas att jag njutit så mycket av hans försiktiga stil som jag gör av Larsmos. Handlingen är vardaglig, långsam – och vidrigt spännande.”
Henrik Ågren, Arbetarbladet

 

”En formidabel spionroman som lämnar mig med en enda fråga. När kommer filmen?”
Tidningen Journalisten

 

”En mästerligt konstruerad roman.”
Ernst Klein, Ögstgöta-Correspondenten



”Ola Larsmos Förrädare, om underrättelseverksamhet i andra världskrigets Sverige, vore också otänkbar utan Le Carré-stämningen (eller dess nära släkting, Graham Greenes ”Greeneland”). Här är det dock den karga originalatmosfären som gäller, utan publikfriande tillsatser. Det blir väldigt lyckat, inte minst för att få länder och perioder kan svara upp till de atmosfäriska kraven mer än krigstidens Sverige.”
Jesper Högström, Expressen

 

”Det är mycket skickligt orkestrerat”.
Erik Löfvendahl, Svenska Dagbladet

 

”Larsmo är oerhört skicklig på att skapa en tidsbild, ange detaljer och små knappt märkbara fragment som gör att man upplever skeendet på ett kusligt närvarande sätt. (…)
Förrädare är en storslagen roman, som faktiskt också går att applicera på dagens politiska
skeenden som exempelvis massdeporteringar.”
Kristian Lundberg, Uppsala Nya Tidning

 

”Det viktiga med Ola Larsmos roman är att den speglar komplexiteten i ett samhälles agerande under en tid av kris. Den påminner om att vi alla i något avseende kan uppträda som förrädare mot samvetet och att ideologiska lojaliteter och nätverk kan fördunkla det moraliska omdömet, inte minst när stormaktsintressen trycker på.”
Torsten Kälvemark, Aftonbladet